tentang sesuatu

about anything

tentang india -part 2

with 3 comments

Ketiga – TUKANG MASAK DAN ORANG GAJI

kat india ni mmg kalau bab upah2 org gaji ni mmg murah, kalo nak survey kat rumah2 org kaya2 kat kawasan manipal ni, kadang2 ko bole perasan diorang akan ada satu tukang masak, dua org org gaji utk membersih dan lain, serta 2 guard yg tukar shift pagi dan malam. siap ade guard lagi tuuu, aku takde upah guard,gile tol, biasanya pekerja2 kat rumah2 ni tak kesah la tukang masak ke apa ke, diorang tak tinggal kat rumah tu, diorang datang buat kerja dan balik la.TUKANG MASAKberbanding ngan malaysia, tukang masak di rumah2 org ialah biasanya lelaki.kalo tukang masak ni mmg meluas dan senang didapati utk org mengupahnye,kire macam ade satu center la utk mendapatkan tukang masak utk diupah. aku baik dgn pakcik kedai runcit satu ni, pastu aku pun tau lepas tu die ade ramai gila contact utk cook2 yg ade kat manipal ni,dialah center yang aku maksudkan tu, jadi setelah berbincang, die rekemenkan la aku yg mana yang bagus. aku prefer utk amik yg bole dipercayai dan bukan kepada yg terer memasak. tapi mmg dah rezeki kan sbb aku time tu tak tau yg rupa2nye cook aku ni antara yg terhebat masakannya antara semua2 cook. ni adalah detail serba sedikit yg aku dapat tau tentang cook akuNama: Mohabbal (sdap gak aa nama pakcik ni, pendapat aku laa)Umur: around 50 aku rasaJantina: LelakiLokasi Rumah: Karkala (sebelah manipal) kira2 10km drpd rumah akuKenderaan: basikal (cook member aku naik motor)Anak: 2 org (sorang laki 3 tahun, sorang perempuan umur 29-kawen ujung tahun 2007)Rumah: Setingkat, dan atap rata(most common rummah mcm ni la-jiran aku main kriket atas atap die) Rumah cook aku tgh2 hutan, haritu aku pegi, mmg kene meredahi jalan tar kemudian jalan rumput, jalan tanah merah, diikuti dgn jalan rumput balik.~~Masakan:Die paling terer masak nasi lemak dgn ayam masak merah, kaw kaw waa cakap luu, pastu die punye nasi minyak, nasi dagang, nasi paprik, nasi pattaya, nasi segala jenis die tau, pastu die suka masak ayam masak sedap aku panggil sebb aku tak tau nama die tapi mmg superb la, cook aku ni yg unique die, sbb die masakan sayur die mmg power2 la, haritu aku sampai nak nangis makan sbb terharu gile die masak sedap gile kentang, mmg best nak mampus, rasa mcm kat syurga dunia je, wahaha.~~pertanyaan aku kpd para pembaca: patutkah aku membawa cook aku pulang ke malaysia utk bekerja dgn aku? utk pengetahuan korang smua kwn2 aku jeles sbb cook aku terer muaahahahaha, rumah aku siap ade beberapa org luar drpd rumah aku(member2 aku la) bayar bulanan dan makan kat rumah aku, gile bes kan?ORANG GAJIsbenarnye kat sini org panggil ‘cleaner’, dan cleaner ni sistem die lain sket, dan ade beberapa option utk mengupah cleaner. sistem cleaner lebih kpd kalo ko nak amik cleaner baru, ko kene dptkan contact drpd cleaner2 org lain, ok ok aku sambung pasal optionsoption 1ko bole upah diorang dgn gaji tetap tiap2 bulankerja cleaner itu=membasuh segala haram pakaian korang(apa2 sahaja) & membersihkan rumah (menyapu,lap lantai,bersihkan dapur,dan apa2 kerja yg ko nak die buat asalkan kerja membersihkan)option 2ko bole upah diorang gaji tetap tiap2 bulankerja cleaner itu=tidak membasuh pakaian, hanya kerja membersihkan rumahoption 3ko upah die ikut daily basis=bile die dtg buat keja, die siap keje die smua, baru bayar die.kerja cleaner itu=tidak membasuh pakaian, hanya kerja membersihkan rumahaku amik option mane satu?cleaner pertama aku=nama die aku tak ingat tapi kitorang panggil die ‘akka’option kerja=option 1komen=die tak peramah, senyap je, paling kuat pun senyum je. tapi kerja die mmg superb gile2, siap lipat baju yg dah kering elok2, kalau basuh baju banyak2 selambe je die buat takde songeh2 ckp byk sgt la ape la (terjadi di rumah member aku). dan die membuat kerja membersihkan rumah sgt hebat. rumah aku sangat bersih walaupun berada tepi jalan besar (rumah pertama aku). kalo tepi jalan besar ni masalahnye ialah debu. pendek kata, aku sngat2 suka die kerja ngan kitorang.sebab berhenti=tetiba pada satu hari die tak dtg terus dah ke rumah aku. maybe gaji aku bagi sikit, mmg sikit pun, padan muka aku jugakla hilang pekerja yg sgt berwibawa.cleaner kedua aku=nama die aku lupa sbb die keja sbulan je ngan akuoption kerja=option 1komen=agak peramah,kerja sangat teruk,buat salah tak ngaku, perangai mcm sial, pendek kata aku tak suka die la. yang paling teruk tu, die dah terang terang tau kitorang org islam, aku dah bagitau siap2 dan lain, pastu tak jaga baju kitorang btul2 ade anjing jilat baju la, buang terus pastu, siap pastu kene maki hamun la dgn aku, evidence lain, satu hari tu kitorang usha die keja snyap2, baju jatuh die buat dek je, pastu bukan nak basuh balik kalu jatuh ke apa ke, die cakap susah nak ilang, byk songeh….sebab berhenti=aku pecat die kerana sangat2 tak puas hati. terlalu teruk. masa nak pecat die, aku lepaskan segala kebencian muahaha, pastu potong gaji sikit(aku janji nak kasik 1200, aku bagi 1100 je, aku ckp kat die padan muka)…kejam gak aa…sape suruh keje mcm sial….cleaner ketiga aku=yemma (bekerja sehingga sekarang)option kerja=option 3dua2 cleaner aku di atas bekerja di rumah lama aku, aku pindah rumah sbb ade problem, tu nanti aku citer la, skrg ni pasal yemma pulakkomen=sangat2 peramah,tapi kerja die sedang2 je, kitorang bole la puas gitu2 je, kalo die kureng sket kitorang slambe je cut gaji die, sbb gaji die daily basis kan, kalo nak kerah die kerja byk sket, bagi lebih sket ckup la…muahaha…skrg ni tgh pikir plan utk pecat die jugak tapi tunggu la dulu, die takde buat sial pun, cuma pemalas sket je,pastu suka mintak lebih duit..Kesimpulanmmg best hidup dan menyenangkan ade tukang masak dan cleaner, lagipun murah je upah diorang, itu yg best, dan terutamanya tukang masak aku mmg sangat2 best, aku sangat suka tukang masak aku wahaha, cleaner aku? biasa je la…bole je pecat die tu esok, hahagambar tukang masak aku dan cleaner? kemudian la aku letak, tak terpk plak nak tangkap gamba die haha!

3 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. kalo dpt tukang masak mcm ko…mmg best
    tapi nak ke die ikut blk msia…sian die…kang tinggalkan anak bini…
    ko blaja ah masak dgn die. br best! heheh
    bertuah hani nnt dpt laki reti masak.😉

    virgobiru

    January 1, 2007 at 6:56 am

  2. bile masa dia masak NASI DAGANG?? awat tak panggil aku?? :p

    aima-cho

    January 1, 2007 at 7:38 am

  3. muahahahhaa
    kelaka la ko nye blog jabbar tak terpk plak ada org nk citer pasal cleaner ngan tukang masak kat india nih.. hihihi
    dulu kitorg ada la sorang cleaner.. ade la kot datang 4 kali pastu kitorg ckp tak yah dtg lg.. kurang memuaskan kijer die..tp nk marah tak sampai hati…huhuhu
    la ni.. kitorg la akka kat umah tak bergaji..hihih
    rasa nak kemas umah buat ..kalu time exam ke umah mmg mcm tongkang pecah laa hihihihi
    senang skit..tak payah nak rase2 tak puas hati.. umah tak kemas sendiri yang buat..kan?

    oleen

    January 2, 2007 at 12:48 pm


Leave a Reply

